Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Rabu, 4 Februari 2015

Aku, guru dan pengakap.

Assalamualaikum.

Hai semua. Apa khabar? Harap2 sihat dan sentiasa berbahagia bersama insan tersayang.

Tajuk hari ini aku, guru dan pengakap. Tidaklah sinonim sangat. Tapi memanglah minat aku dari zaman sekolah.

Tapi dulu niat aku tidak kesampaian. Seringkali ada saja halangan. Aku tidaklah berputus asa. Walau kadangkala rasa cukup lelah dengan semua itu.

Iyalah. Ketika penglibatan di sekolah, tidak semua aktiviti dapat kusertai. Sebenarnya aku sangat teringin untuk menyertai semua aktiviti. Tetapi aku diberi had tertentu. Waktu itu aku tidak faham mengapa. Aku membezakan keadaanku bersekolah harian biasa dengan sekolah asrama penuh. Sudah tentu aku lebih banyak kekangan dan kekurangan.

Ketika aku mengikuti kursus diploma perguruan pula, aku tersenarai di dalam unit uniform puteri islam. Pada awalnya aku pasrah. Kebetulan pula aku menghafal lagunya. Kakakku sering menyanyikan padaku sejak aku kecil.

Tetapi aku tidak betah duduk bersenang2. Aku memgajak rakan2 sepasukanku berkawad. Ternyata mereka kurang menggemarinya.

Dan akhirnya aku merayu untuk menyertai pengakap. Sudah beberapa bulan. Aku terlepas membuat tempahan uniform. Bagaimana pun elaunku tetap ditolak. Entahlah. Sedang aku terpaksa menempah di luar dan membayar lebih dari sepatutnya.

Nasib badan!

Akhirnya aku tamat belajar. Dan menjadi seorang guru terlatih. Peluang aku untuk kembali mencambahkan minat semakin terbuka luas.

Seperti kata ibuku, panjatlah gunung mana, berkhemahlah seberapa lama pun yang aku mahu. Inilah masa yang sepatutnya aku lakukan semua itu.

Tetapi... Masalah orang kita ni... Bila ada yang bersemangat, berminat, pada pundak dia seoranglah tanggungjawab diserahkan.

Ya. Aku akui, bukan semua orang boleh memimpin. Sifat kepimpinan aku juga boleh dikatakan hampir tiada walau masa sekolah rendah dahulu akulah KETUA MURID. Hihi. Terberlagak pula. Yang aku ada hanya minat yang sangat mendalam dan semangat membara. Dan antara kelemahan aku, badan aku tidak fit. Aku cepat letih.

Tetapi pada pendapat aku, sebagai guru, kita perlu sentiasa berinovasi. Jika tidak tahu, usahakan sampai tahu. Janganlah bila dipertanggungjawabkan jawapan kita hanyalah alasan.

Saya tidak tahu lagu pengakap.
Saya tidak pernah jadi pengakap.
Saya sudah lupa ilmu pengakap.

Lupakah anda? Kita adalah guru?
Mungkin lebih telus jika anda menjawab begini....

Saya tidak tahu jadi guru.
Saya tidak pernah jadi guru.
Saya sudah lupa ilmu keguruan.

Nah setepek atas muka anda wahai guru.
Semua pun tak tahu.
Meluat pula aku. Haha.

Ya udah. Sampai jumpa lagi.

Maafkan salah silap keterlanjuran bahasaku.

Wassalam.

2 ulasan:

steven syafiq berkata...

Scout always in my heart

steven syafiq berkata...

Scout always in my heart

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails