Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Memaparkan catatan dengan label Raya Qurban. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label Raya Qurban. Papar semua catatan

Rabu, 16 Oktober 2013

Rendang ayam

Sumber: Chef Hanielieza

Bahan

1/2 ekor ayam (dibuang kulit dan dipotong kecil)
2 labu bawang besar*
3 ulas bawang putih*
3 inci halia*
2 inci kunyit*
3 batang serai*
1 inci lengkuas*
15 biji cili padi*
15 biji cili kering* (direndam dengan air panas sekejap)
1 kotak santan (200ml)
1 cawan air (yang ini resepi derhaka. Hihi)
1/2 cawan kerisik
2 helai daun kunyit (dicarik)
Garam secukup rasa

Cara
1. Bersihkan ayam. Ketepikan.
2. Kisar bahan bertanda*.
3. Masukkan semua bahan dalam kuali dan masak dengan api sederhana. Kacau selalu.
4. Apabila kuah memekat, masukkan garam.
5. Kacau sekejap bolehlah ditutup api.
6. Sedia dihidangkan.

Raya Qurban

Assalamualaikum.

Salam aidin adha. Jangan kata aku salah taip. Memang selama ni kita salah. Sebenarnya aidin. Aidil satu perkataan yang tidak bermaksud ya. Hihi.

Raya qurban tahun ini agak berlainan. Almaklum dengan anak kecil. Seronok sebab si kecil sangat manja dan membeli jiwa. Masa aidin fitri juga agak berlainan. Almaklum tengah sarat dan tunggu masa nak melahirkan. Pengalaman tu. Bukan semua dapat rasa.

Oh tadi nak cerita pasal qurban ni. Apa maksud qurban sebenarnya. Bagaimana pemahaman kita tentang ibadah qurban itu sendiri. Apa yang telah kita qurbankan. Apa yang sanggup kita qurban. Terlalu banyak persoalan yang berkaitan dengan qurban.

Dalam menghabiskan cuti yang berbaki kurang satu bulan ini, aku ada juga rerfikir seperti ingin nak 'qurban'kan kerjaya aku untuk anak2. Cuti panjang ni, aku rasa kehidupan anak-anak lebih terurus. Lebih banyak terurus berbanding masa aku kerja.

Dari sudut makan pakai. Pengurusan masa. Mengulangkaji. Dan macam-macam lagi.

Cuti 3 bulan, bukan tiket untuk bangun lewat. Pengisian masa berpantang juga tidaklah berpantang sangat.

Aku tetap bangun jam 5 pagi. Malah terkadang 4.30 pagi kerana perlu mengepam susu.

Peruntukan untuk mengepam selama 10-15minit. Aku dapat kumpulkan 5@6oz. Alhamdulillah. Rezeki Firuz. Tidaklah banyak, tetapi sangat mencukupi InsyaAllah.

Selepas mengepam, mandi. Mandi sebelum subuh ni, sangat baik untuk kesihatan. Dan dapat berlama-lama juga kerana anak2 masih lena.

Jam 5.30 pagi aku mula menyediakan sarapan. Menunya tidaklah terlalu pelbagai tapi aku pastikan anak2 tidak jemu dan memberi cukup tenaga yang diperlukan sehingga waktu rehat jam 10.00 pagi.

Jam 5.45 clearkan dapur. Clearkan ruang tamu. Sapu sampah. Walau pun takde sampah sangat, mesti sapu juga. Nanti FaRa bangkit depa akan topup balik sampahnya. Hihi.

Jam 6.00 pagi pula masa utk solat sebelum kejutkan putera puteri negara bangsa. Amboih. Hihi. Kejut tu mungkin akan mengambil masa 10-15minit. Sebab akukan mak. Kejut anak2 macam dodoi pula. Sambil nak bangkit check beg sekolah masing2. Keluar dan masukkan buku yang perlu.

Biasanya Fatin siap mandi dulu. Dia tidur awal jadi lagi senang nak bangun awal. Siapkan Fatin, pastikan dia ambil sarapan. Kemudian Rafiq pula. 6.45pagi dah setel. FaRa dah ke sekolah.

Huih. Letih pula nak cerita. Nanti la kot sambung. Pointnya nak cakap, terasa nak jadi surirumah sepenuh masa.

Makan pakai terjaga. Kalau kerja, selalu letih. Makan pun selalu beli. Baju pun hantar laundry. Terpantun dua kerat pula di situ. Hihi.

Masih mampu tersenyum. Bagus. Bukan patah semangat. Patah hati je. Demi harta akhiratku, sanggup bangkit jua walau apa pun cabarannya. Semangat. Konon.

Sakit badan, walau jelas kat mata... sebenarnya tak sakit mana. Kalau sakit kat hati tu, bukan makan tahun, silap2 seumur hidup takkan dapat pulih.

Masa itulah kita kena belajar berdating dengan Allah. Mengharap manusia? Setakat mana manusia boleh tolong kita? Bagi bantuan? Susah sikit pun dah jauhkan diri, apatah lagi susah banyak. Alhamdulillah.

Di sebalik kepura-puraan manusia lain, kita dapat belajar juga, mengerti selok belok kehidupan. Kita juga mungkin berpura-pura. Kita tidak sedar. Sudah lumrah kuman seberang laut kita nampak, gajah depan mata buat2 tak nampak. Kadang2 bukan tak namppl, tak perasan. Itulah guna sahabat, teman, atau org yang rapat dengan kita. Sentiasa mengingatkan.

Di sebalik sikap plastik. Fake. Tiruan. Nampak macam tahan tapi sebenarnya bawa mudarat. Itu sifat yang ada pada plastik. Plastik ni jawabnya senang, guna pakai buang. Yang mesra alam la.

Hoi merapu sudah.

Salam aidin adha 1434.

Gambar hiasan, diambil di pagi raya, baby Firuz ngade2 nak duduk. Manja Pak Long. Ok, ummi jeles. :-P

Selasa, 15 Oktober 2013

Pulut kuning serunding daging

Sumber: Chef Hanielieza

Bahan
1 kg beras pulut (dibersihkan)
1 sudu makan serbuk kunyit (dibancuh dgn semangkuk besar air)
2 cawan santan (dari 1 biji kelapa)
1 sudu teh gula
1 sudu teh garam
1 helai daun pandan

Serunding daging

Cara
1. Beras pulut direndam dengan air bancuhan kunyit yang telah ditapis selama 4 hingga 5 jam.
2. Kukus menggunakan periuk kukus yang berlubang sehingga naik wap.
3. Ubah pulut ke dalam mangkuk dan masukkan santan yang telah dibancuh sebati dengan garam dan gula.
4. Masukkan daun pandan yang disimpul dan boleh dikukus semula sehingga pulut masak.

Cara menghidang

1. Masukkan sedikit pulut dan tekan sehingga padat dengan sudu.
2. Masukkan pula serunding daging dan padatkan lagi.
3. Masukkan lagi pulut dan pastikan benar2 padat sebelum ditelangkupkan di atas pinggan.
4. Sedia dihidangkan.

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails