Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Khamis, 27 September 2012

7 Peringkat Nafsu (Mardhiah)

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakatuh.


Nafsu Mardhiah ialah nafsu yang diredhai Allah SWT. Ianya lebih tinggi daripada nafsu Mutmainnah. Mereka yang sampai ke peringkat nafsu ini akan lebih tenang dan jiwa mereka telah sebati dengan mengingati Allah SWT. Segala gerak geri mereka di dalam peringkat ini mendapat pimpinan dan diredhai Allah SWT.

Allah SWT berfirmann di dalam hadis Qudsi yang bermaksud:

"...Sentiasa hambaku berdampingan kepadaku dengan mengerjakan ibadah fardhu dan sunat sehingga Aku kasihkan dia, maka apabila Aku kasihkan dia nescaya adalah Aku pendengarannya yang ia mendengar dengannya, Aku penglihatannya yang ia melihat dengannya, sebagai tangan apabila menampar apa-apa sebagai kakinya untuk ia berjalan kemana-mana. Dan demi diriKu, andaikata dia meminta apa-apa kepada Aku, nescaya Aku tunaikan permintaannya dan sekiranya ia menuntut berselindung daripada apa-apa kepada Aku nescaya lindungi ia daripadanya."  
HR. Bukhari

Mereka yang mencapai taraf nafsu ini adalah mereka yang bergelar wali Allah. Di antara sifat-sifat kerohanian para wali Allah ini ialah;

1. Tingginya budi dan akhlak orang yang memiliki nafsu Mardhiah ini seperti Nabi-nabi.

2. Sentiasa di dalam zikir Allah.

3. Memiliki segala sifat kepujian.

4. Sentiasa mendapat pimpinan Allah.

5. Bersahabat dengn mereka yang di alam tinggi seperti wali-wali dan Nabi-nabi.

6. Lahir berbagai karamah dan kurniaan daripada Allah SWT.

Berkata Syeikh Ahmad bin Idris:

"Permulaan perjalananku ini adalah gila, pertengahannya ialah beroleh berbagai kurniaan dan akhirmya ialah "Kun Fayakun" iaitu berbagai karamah."

     Satu hari, di pergunungan, Ibrahim Al-Khawwas telah bertemu dengan seorang pendeta Nasrani yang memakai tali pinggang luar sebagai menunujukkan beliau adalah seorang Nasrani. Nasrani tersebut meminta izin untuk bermusafir bersama Ibrahim Al-Khawwas, lalu berjalanlah mereka bersama.

     Setelah berlalu tujuh hari, berkatalah Nasrani tersebut kepada Ibrahim Al-Khawwas: "Wahai pendeta Islam, kita telah berlapar selama tujuh hati dan hampir menemui kebinasaan disebabkan lapar dan haus. Kalau benarlah agamamu, maka mintalah kepada Tuhanmu makanan dari langit untuk kita." Maka berdoalah Ibrahim Al-Khawwas kepada Allah. "Ya Allah! Ya Tuhanku, janganlah Engkau malukan aku di hadapan orang kafir ini." Maka tidak lama selepas itu turunlah satu talam makanan yang mengandungi roti, lauk, buah-buahan dan sebuah bekas yang berisi air yang sangat lazat rasanya. Setelah selesai memakannya mereka pun berjalan selama tujuh hari lagi.

      Kemudian berkatalah Ibrahim al-Khawwas pula kepada pendeta Nasrani tersebut: "Wahai pendeta Nasrani, sekarang giliran tuan pula untuk berdoa andaikata benar agamamu." Maka pendeta Nasrani itu pun berdiri dan berdoa. Tidak lama kemudian turunlah hidangan yang lebih banyak dari yang pertamanya. Ibrahim Al-Khawwas bingung denan kejadian tersebut, mana mungkin si Nasrani ini benar agamanya.

     Ibrahim tidak menyentuh makanan yang diturunkan walau pun berkali-kali dipujuk oleh pendeta Nasrani. Akhirnya si pendeta Nasrani itu pun membuka rahsianya, "Makanlah tuan, saya akan menyampaikan dua berita baik. Pertama: Saya telah Islam. Keduanya: semasa berdoa kepada Allah tadi, saya telah berkata, kalaulah Ibrahim Al-Khawwas ini berada di dalam kebenaran dan kemuliaan-Mu, maka perkenanlah permintaanku.' 

     Maka pendeta Nasrani itu terus membuka tali pinggang luar jubahnya dan membuangnya, menandakan beliau bukan lagi seorang pendeta Nasrani melainkan telah memeluk Islam di tangan Ibrahim Al-Khawwas.

Wallahua'lam.

SUMBER;
HURAIAN IHSAN DAN ILMU TASSAWUF
USTAZ SHAMSUL MOHD NOR
AYU EDAR ENTERPRISE
2009

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails