Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Selasa, 8 Mei 2012

7 Peringkat Nafsu (Mutmainnah Part 2)


Assalamualaikum...

Mereka yang memiliki nafsu Mutmainnah ini, akan mendapat petunjuk terus daripada Allah SWT. Mendapat ilham Laduni dari Allah SWT. Syurga buat mereka yang memilikinya adalah terjamin dan termasuk di dalam golongan hamba-hamba Allah SWT yang diberi kurniaan.

Satu ketika seorang alim lagi soleh Abu Usman Al-Hiyari diundang pada satu undangan. Dan yang mengundangnya tu sebenarnya ingin mencuba beliau. Setelah Abu Usman tiba ditempatnya, lalu pengundang itu berkata: "Saya tidak punya maksud apa-apa." Lalu Abu Usman pun pulang. Sebelum dia pergi jauh, pengundang itu sekali lagi memanggilnya dan dia pun datang kembali buat kali keduanya. Maka apabila sampai ke rumah pengundang tersebut, maka berkatalah beliau kepada Abu Usman: "Wahai Tuan Guru! Pulanglah tiada apa-apa yang kuhajatkan kepadamu." Maka Abu Usman kembali ke rumahnya.

Lalu diundangnya pada kali yang ketiga, maka Abu Usman pun datang dan sekali lagi dihalau. Namun Abu Usman tetap akur dan tidak menunjukkan sikap marah. Sehingga beberapa kali diundang dan diperlakukan sedemikian rupa, akhirnya si pengundang berlutut di hadapan Abu Usman dan berkata: "Wahai Tuan Guru, saya bermaksud mencuba tuan, alangkah bagusnya akhlak ini." Abu Usman menjawab: "Apa yang kamu lihat iala perangai anjing. Anjing itu sesungguhnya apabila dipanggil, ia akan datang dan apabila digertak ia akan pergi."

Demikian orang yang bernafsu mutmainnah. Sentiasa tenang di dalam semua keadaan.

Wallaua'lam.

SUMBER;
HURAIAN IHSAN DAN ILMU TASSAWUF
USTAZ SHAMSUL MOHD NOR
AYU EDAR ENTERPRISE
2009

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails