Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Khamis, 15 Ogos 2013

Kronologi Baby Baru

Assalamualaikum.

Alhamdulillah. Since last update, hari ni masuk hari ke 5 aku dah selamat melahirkan seorang bayi perempuan seberat 2.68kg di Hospital Sg. Buloh pada jam 9.36 malam.

So memang sejak 2 3 minggu akhir kehamilan aku susah nak lelap sebab panas. Kalau terlelap pun bila bangun baju akan basah sebab peluh. Minum air jangan cakap la. Berbotol2 sehari.

Jadi memang tak berani nak makan durian. Sebab takut memburukkan lagi keadaan. Pada hati yang sama (11.08.2013) lebih kurang jam 3.50 pagi aku terjaga kerana terasa kontraksi yang agak kuat. Sakitnya selama 5 minit berselang 30 minit. Jadi aku tahu masa untuk melahirkan semakin hampir. Ku tabahkan hati sambil berdoa tanpa henti. Semoga dipermudahkan.

Lepas subuh aku terlena dan terjaga semula jam 9 pagi kontraksi masih lagi terasa pada selang masa setengah jam. Bila sakit aku tak mampu buat apa2. Tengah berjalan terpaksa berhenti dan berpaut pada apa2.

Tengahari makan dirumah. Since bulan puasa mmg aku dah tak lalu lauk kedai kan. Lepas lunch aku rehat2 lagi sampai selang masa semakin berkurangan.

Aku teringatkan idaman aku malam tadi. Durian. G cari jugalah untuk hilangkan teringin. Plus nanti dalam pantang takleh makan dan lepas pantang mungkin musim dah habis.

Dapat yg paling sedap dijual di situ sekilo rm10. Sebiji ada 3 atau 4 ulas je. So aku makan 3 biji. Hihi. Memang puas. Sebab sedap sangat.

So balik makan durian aku singgah umah adik sebab pakcu dan makcu mai beraya. Asalnya nak dtg umah aku. Udah aku g makan deriyan. Depa singgah mana ada la kan.

So kat situ dah jam 6. Kontraksi berselang 5 minit. Maka aku tahu aku harus segera ke hospital.

Sampai di hospital jam 7, lepas selesai pendaftaran, terus depa check jantung baby. Result ok dan bukaan rahim aku dah 3cm. Itu pada jam 8.30 malam.

Aku diarahkan ke bilik kedua. Kali ni pemeriksaan dijalankan oleh doktor kerana melihat aku mengalami kontraksi yang kuat dan berterusan. Bukaan rahim sudah 6cm jam 9.00 malam. Doktor kata aku kena terus masuk labour room.

Cakap je terus tapi menunggunya lama juga. Banyak prosedur. Paling aku pelik depa amik juga darah aku dan masukkan jarum tu. Sakit sangat sebab buat tergesa2 dan aku dalam keadaan kontraksi yg tak berhenti.

9.20 baru masuk labour room dan aku dah tak dengar dan faham apa2 depa cakap. Katanya suami puan tak nak masuk ke nak masuk pun aku ha aje. Sebab dah terasa sangat sampai
saat nak melahirkan.

Aku cuma macam pelik la waktu tu tengok depa rileks je. Padahal aku dah sakit sgt2. Bila dah tenang cam gini baru terfikir apasal pulak depa nak panik kan. Aku yang nak beranak. Tugas depa sambut baby dan uruskan mmna patut je. Hihi.

Aku merepek apa waktu tu sampai misi gelak2 aku pun tatau. Adalah tu yg depa tya tapi aku jawab lebih kurang je. Yg aku tau aku tak habis2 baca hasbunallaha wanikmalwakiil wa alallahu tawakkaltu.

Sungguh aku lupa dan tak tahu apa aku buat masa tu. Masa meneran jm cakap puan jangan angkat punggung. Nanti koyak banyak. Pelik sebab aku rasa punggung aku masih atas tilam tak empuk depa tu. Hihi. Lawak. Lawak.

Jam 9.36 malam. Keluarlah puteri kedua. Aku nampak baby tu masa keluar. Warna kulit dia. Dan sungguh perasaan bila keluar baby tu. Perasaan masa bersalin tu, hanya yang merasa je tau perasaannya.

Aku tak ambil apa2 ubat. Untuk cepatkan sakit bersalin ke atau bagi tak rasa sakit ke. Selagi boleh aku minimumkan pengambilan ubat. Ubat2 semuanya bersifat sementara menghilangkan sakit bukan menyembuhkan sakit tu.

Baby diletakkan atas dada lebih kurang 5 minit. Sambil depa keluarkan uri pula. Bila keluar uri tu lagi satu kelegaan yang tak boleh nak diceritakan. Lega selega leganyalah.

Baby dibersihkan dipakaikan baju. Aku pula dijahit. Apa sangat sakit dijahit tu kalau nak banding masa nak bersalin tadi.

So aku dimasukkan dalam wad. Sbb ada gl dan murah rezeki kali ni dapatlah masuk second class instead of 3rd class. Sebilik berempat.

Biasakan hsb tu takde kelas2 dah. Asal ada kosong je sumbatnya.

Tamatlah sudah kisah beranakkan anak baru setelah hampir 6 tahun jaraknya dan sebenarnya petang raya pertama aku dah turun tanda darah. Tapi sebab masih belum sakit aku disuruh pulang saja ke rumah keesokan harinya iaitu hari raya kedua. Hati raya ketiga sempat pula bawa anak2 g jalan2 ou. Makan sotong ring dsb nya. Hihi.

Okes. Mau dodo. Mai tengok gambar baby meh. Sampai jumpa lagi. Assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails