Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Ahad, 11 Ogos 2013

Teringin Vs Mengidam

Assalamualaikum.

Hari raya ke empat untuk tahun 1434H/2013. Syukur masih mampu duduk tegak dan menaip di sini. Apa khabar kawan2 semua? Harap sihat2 selalu ya.

Hari ini terpanggil untuk menaip atau lebih tepat aku nak mencurah apa yang aku rasa. Kan senang tak perlu nak cover lagi.

Teringin Vs Mengidam. So apa pandangan, apa pula pendapat kawan2?

PADA FIKIRAN AKU

Pada aku takde makna sangat dua perkataan tu. Aku selalu teringin. Dan aku rasa aku tak pernah mengidam apa2. Teringin aku pula bukannya membuak2, sampai nak tidur malam termimpi2 ke apa. Sebab aku selalu fikir rezeki itu bukan di bawah pengawalan aku. So biasanya aku redha. Dapat alhamdulillah. Tak dapat pun tetap bersyukur kepada Allah.

Kalau Allah dah tetapkan rezeki aku, seberapa lama aku diam, pun aku tetap akan dapat. Kalau bukan rezeki aku, puas ku canang pun, dah depan mata pun kadang2 masih bukan rezeki aku. 

Belajar untuk redha la. Tua bangka pun masih nak belajar lagi. Itulah kita, manusia. Hamba. Fakir. Miskin ilmu. Setiap hari masih perlu belajar juga. Jangan sesekali kita terfikir yang kita sudah maklum semuanya. Bila tersedar sekali kita sudah tersilap langkah dan mendabik dada dengan sedikit kelebihan, sedikit sangat kelebihan kita pun.... segeralah kita taubat.

Cakap macam best2 je kau ni. Well, kau tak suka sila la merambus. Kalau kau rasa perlu tegur, tegur lah ye, jangan diamkan saja. Nanti kau tanggung dosa sama.

PADA FIKIRAN AKU TENTANG ORANG LAIN
Contoh 1
Aku ada seorang kawan, yang suka meminta2 apa yang dia teringin, apa yang dia idamkan. Cara dia minta tu aku tak pasti bagaimana, tapi dia selalu dapat apa yang dia nak, dan dia akan war2kan di laman sosial tentang apa yang dia dapat. Aku happy sebab dia happy. Tapi sebab aku tahu kisah di sebaliknya sebelum ini, maka, fikiran jahat pun menerawang....

Jauh...semakin dalam.....

1. Orang yang beri tu terpaksa beri untuk menutup cerita yang lebih hebat, yang kawan aku tak boleh terima,
2. Orang yang beri itu terpaksa beri sebab tidak tertahan dengan sikapnya yang sering mengungkit2 kisah lalu. (ok, yang ini aku sendiri terasa pedasnya. haha.)
3. Si pemberi itu terpaksa berikan kerana kawan aku tu tahu kelemahan dan kekurangannya. Ala2 tolong kaberline.
4. Hadiah itu tidak pernah ikhlas. Sentiasa MESTI bersifat lebih baik dari sebelumnya. Baik dari segi harga atau kualiti.

Contoh 2
Aku ada seorang kenalan, berpangkat abang, yang akan menghadiahi barang kemas pada isterinya setiap kali isterinya melahirkan anak mereka.

Yang contoh 2 ni aku dah tak terfikir lagi.

Contoh 3
Seorang kawan yang hanya gembira bila disogok kesenangan dan kemewahan. Bila tidak dapat apa yang diidamkan, dia akan tunjukkan kesedihan dan kekecwaan yang teramat sangat.

Pun masih tak terfikir nak ulas lagi. Malas.

AYAT PENUTUP

So pada pendapat aku, dalam apa jua perkara pun, mesti berpada2. Pada orang perempuan, memanglah akalnya satu, nafsunya 99. Tapi masih boleh dikawal.

Teringin memanglah teringin, tapi jangan sampai kita menyusahkan orang lain. Lagi teruk kalau sampai kita membazir, berlebih-lebih dalam sesuatu.  

Teringin atau mengidam benda pelik, benda mahal, atau beli secara berlebihan.

Aku sendiri teringin macam2. Tapi, sentiasa ukur baju di badan sendiri. Ukur baju di sini maksudnya bukan dari sudut kemampuan untuk memiliki saja, banyak lagi aspek, seperti contoh yang aku dah berikan. Akan berlaku pembaziran atau tidak.

Mendengar ceramah2 agama juga banyak membantu aku menguatkan emosi menahan keinginan. Bukan maksud aku dengar banyak2 ceramah. Ada yang aku dengar sekali je. Tapi berkesan dan aku ingat. 

Antaranya, apa yang kita dapat kat syurga nanti, adalah benda yang kita suka kat dunia. Contoh orang laki susah nak tahan kawal nafsu dengan orang perempuan kat dunia, sebab tu Allah bagi bidadari kat syurga, di samping isteri yang berumur 17 tahun selama2nya. kalau orang perempuan pula susah nak tahan nafsu beli pakaian, barang kemas atau pinggan mangkuk, kat syurga nanti berkontena Allah SWT akan hantar pada kita.

Tak perlulah nak mengejar dunia ni sangat. Bukannya abadi pun. Fikirlah sebaiknya bagaimana nak dapat yang abadi tu. Aku bukan kata kat korang, aku kata kat diri aku.

Rezeki korang, kalau korang gembira aku pun gembira. Harap korang gembira dan dirahmati Allah selalu ya.

Cukuplah bebelan merapu aku untuk kali ini.

Dan sebenarnya. Sebenarnya....

Aku teringinnnn....

nak makan...

.
.
.
.
.
.
.
.
.

DURIAN!!!!

Hihi. Sampai jumpa lagi.

Assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails