Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Khamis, 19 September 2013

Medic card. Satu keperluan atau.....

Assalamualaikum.

Beberapa hari lepas anak2 tak sihat. Risau sgt sebenarnya sbb sakit yang berlain daripada sebelum2 ni.

Nak ke hospital kerajaan, padah la menunggu. Dgn depa sakit, dengan aku masih dalam pantang.

Nak ke klinik, dapat aku boleh bayangkan ubat yang diberi. Sama setiap kali.

Dan lagi satu kalau boleh nak proper punya checkup. Aku dulu sakit tapi tak pernah pun check yang betul2. Sekadar ke klinik je.

So aku fikir inilah masa nak gunakan medic card yang konon2 sgt menguntungkan tu. Memang berbaloi2 pun. Tapi aku tetap tak boleh nak sediakan deposit tu.

So dalam kes aku ni sama la juga. Tetap tak dapat kemudahan yang berbaloi2 tu. Setakat seratus dua mana lepas nak deposit hospital swasta. Tambah pula dua org sekaligus.

Memanglah akan dapat balik. Ibarat nak masuk hotel la kata orang. Bayar dulu. Tapi... Aku saja2 memang aku tak masuk hotel. Selama ini hotel2 yang aku jejak kaki semuanya org bayarkan atau dibayarkan siap2. Haha. Merapu dah.

Akhirnya, ke klinik. Dapatlah pcm, expactorant, antibiotik dsb. Tahan sedih melihat anak2 sakit 4-5 hari. Ya. Kena ada duit spare utk kes macam ni. Tapi asal ada duit je akan digunakan. Macam mana tu.

Bukan membazir kemana pun. Utk beli makanan aku. Lauk pauk. Sayur. 20 ringgit tak cukup sekali beli. Itulah selalu terusik simpanan tu.

Itupun aku rasa dah jimat banyak, sbb masak sendiri. Bukan lauk siap beli.

Alhamdulillah rezeki Allah bagi. Walau tak dapat nak guna kemudahan medic card tu, aku tak rasa membazir pun. Sekurang2nya aku tau dan nampak duit tu kemana. Maksud aku duit bayar bulan2 tu.

Oklah ye. Rasa nak taip lagi macam2. Tapi cukuplah sampai sini. Pada aku memang kita kena ada medic card ni. Bukan kerana tak yakin dengan Allah. Tapi sebagai langkah berjaga2. Sebagai simpanan kita. Dan sedikit sebanyak dapatlah membantu kita di kemudian hari. InsyaAllah.

Sampai jumpa lagi.

Assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails