Keluarga Tersayang

Keluarga Tersayang

KESAYANGANS

IKLAN

Jumaat, 18 Oktober 2013

Terjaga dan tidak boleh tidur.

Assalamualaikum.

Terjaga di tengah malam. Lantas tak boleh tidur lagi. Bukan banyak fikir. Tetapi terkenang macam-macam perkara.

Macam-macam yang dah berlaku. Paling teruk sejak 2010 sehinggalah sekarang. Memang macam2 sungguh. Hal keluarga, kesihatan. Dan macam2 lagi.

Tengok anak kecil tidur. Terasa rindunya nak melihat anak matanya dan mendengar suaranya. Sejak dari lepas Maghrib tidurnya. Nyenyak setelah kumandikan ala kadar, tukar pakaian baru, susukan. Lena benar.

Siapalah yang tidak sayangkan anak? Ada ke orang yang tidak sayangkan anak? Tak mungkin rasanya selagi kita mempunyai naluri keibuan. Atau sekurang2nya kemanusiaan.

Sebentar tadi dia terjaga pula. Dahaga agaknya. Tangan kanan sudah terkeluar dari bedungan. Kepalanya ku lihat berpeluh2. Lantas kususukan. Berdecap bunyinya. Paling lucu matanya sambil terpejam.

Bukan si kecil saja yang lega. Aku juga terasa seperti diberi ketenangan. Keindahan perasaan menyusukan anak ini memang tiada tandingan. Begitu juga ketika sakit hendak melahirkan. Betapa indahnya, perasaan sesudah anak lahir ke dunia. Menjadi ibu memang adalah antara anugerah Allah yang terindah buat aku.

Oh ya. Yang hendak aku ceritakan perihal teman. Aku anggap kawan baik. Tapi aku tidak baginya. Kali terakhir dia menghubungi aku adalah beberapa hari sebelum aku melahirkan Firuz. Hairan juga mengapa.

Akhirnya kehairanan aku terjawab. Status fb dia menjelaskan segalanya. Seperti marah dan tidak sangka. Katanya macam2 tapi tak perlu nak nyatakan di sini. Tapi ada 2 soalan yang aku ingin nak nyatakan.

1. Bolehkan persahabatan yang akrab, mesra, baik, sehingga keluarga juga saling mengenali, terhapus dengan cerita orang ketiga?

2. Biar pun benar apa yang kau dengar dari mulut kawan baik barumu, adakah adil untuk aku yang berjauhan, tidak punya ruang dan waktu untuk menjelaskan segalanya?

Ketahuilah sehingga kini aku masih lagi terkenangkanmu. Walau segala pertanyaanku, mesejku kau pandang sepi, tapi tidak mungkin keakraban kita dulu akan aku lupakan.

Maafkan aku andai aku bersalah seperti katamu. Aku tahu kau berbahagia dengan teman barumu. Alhamdulillah. Sekurang2nya kau terus bahagia dengan jalan hidupmu. Doaku, agar hidupmu dan keluargamu bahagia, peroleh ketenangan dan kesihatan. Bagaimana jika aku terlalu rindu pada kedua orang tuamu nanti? Hanya doa dan salam rindu dari kejauhan yang dapat aku titipkan. Semoga mereka juga mendoakan aku dari kejauhan.

Berbalik semula kepada hidupku yang dipenuhi ranjau dan onak berduri sejak tahun 2010, Allah telah menemukan aku dengan sekurang2nya 5 orang kawan yang baru.

Ada beberapa orang antara mereka telah lama ku kenal tapi baru bertemu semula setelah beberapa tahun terpisah. Tapi tetap masuk senarai yang baru kerana baru muncul dan hadir dalam hidupku.

Walau pun kita pernah mengenali dulu, tapi perasaanku kini perasaan yang baru. Serba baru. Lebih baik dari yang dulu.

Masing2 dengan ciri dan watak yang berbeza. Tapi ada juga persamaanya.

A. Seorang ini menyatakan dengan terus terang tanpa segan silu. Tetapi lambat benar mengambil tindakan atas apa yg dinyatakan tu. Dah masuk 3 tahun, tapi masih tiada tindakan pada apa yang dia ucapkan. Hihi. Lamanya.

B. Seorang pemalu. Lemah lembut. Tidak tahu apa yang dia mahu. Bijak berkata2 melalui penulisan. Kira macam keyboard warrior la. Tapi bila confront, memang kalah teruk. Hihi.

C. Seorang yang tak tahu malu. Tanpa segan silu. Tidak serik. Tetapi tiada pendirian. Payah sikit dgn orang macam ni. Letih!

D. Seorang yang samakan aku dengan orang lain. Aku tengok ofkos la tak sama kan. Hihi. Cepat beralah. Tapi tetap mahu terus kekal dalam hidup aku. Bagus. Sikap yang bagus.

E. Seorang yang..... Tak tahu nak cakap apa pasal seseorang di huruf E ni sebenarnya. Nak kata pendiam, macam ramah sangat. Tapi selalu mendiamkan diri je. Nak kata pemalu, selalu macam tak malu je aku tengok. Hihi.

Persamaan pula.

1. A, B & E - tidak pernah berkira dengan aku. Kiranya kategori kawan baru yang tidak kedekut.

2. A, C & D - tidak mahu aku mengambil risiko dalam apa2 pun. Suka dengan keadaan semasa. Macam malas nak nerubah pun iye juga.

3. B & E - selalu serius. Aku tak takut pun. Cuma seriau.

Semua kawan2 baru aku ni, sayangkan aku. Aku tau. Aku pun sayang juga kawan2 aku. Tapi sayangnya... Aku dah tahu apa penyudah untuk semua. Aku dah tahu. Sama. Mungkin hampir sama. Yang masih bertahan mungkin juga akan mengikuti jejak yang dah tinggalkan aku.

Pergi seolah2 tidak pernah kenal.
Pergi seolah2 tidak pernah meninggalkan kesan.
Seolah2 tidak pernah berkawan.
Bagusnya perangai!

Soalan aku untuk korang. Sebab 4 dari 5 orang tu aku tau masih baca blog aku ni.

1. Apa gunanya kawan, kalau waktu kawan kesusahan kita tinggalkan?

2. Apa gunanya kawan, kalau bukan jadi tempat mengadu?

3. Apa gunanya kawan, kalau kerana satu hajat tak dipenuhi, lantas aku terus korang tinggalkan?

Di mana keikhlasan hati korang dalam berkawan? Korang letak kat mana? Meh nak tolong cari. Hihi. Merapu lagi.

Ya udah. Panjang sangat ni. Nak boh gambar apa ya. Sat lagi tepek je mana patut.

Nak sambung dodo. Sok pagi nak main ngan Firuz. Aku ada Firuz. Korang hader? Haha.

Tepek gambar Firuz la jap lagi.

Aku nak minta maaf kalau ayat aku kat sini menyakitkan hati korang. Aku merapu je. Bukan fikir pun apa yg aku taip ni. Belasah je sambil sekodeng si kecik tidur. Jeles hokkay?

Maafkan aku.

Assalamualaikum.

Tiada ulasan:

Blog Pertama

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails